Viktiga kanaler för information

Inför och under en samhällskris är det viktigt att få information från säkra källor. Var källkritisk innan du delar med dig av information till andra.

Sveriges Radio P4 – lyssna på radion för att få viktig information vid allvarliga olyckor och kriser. Sveriges Radio har ett särskilt ansvar att rapportera och förmedla information till allmänheten vid en samhällskris.

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid allvarliga olyckor och kriser. VMA sänds alltid i radio och TV. Ibland skickas det ut via sms till mobiler i det drabbade området.

Vindelns kommuns webbplats där du är nu, är din kommuns huvudkanal vid en samhällskris. Besök därför denna webbplats för att få viktig information.

DinSäkerhet.se   Information om hur du kan förebygga olyckor i hem- och fritidsmiljö. Här finns även tips om krisberedskap, det vill säga, hur du ska kunna klara dig utan viktiga samhällsfunktioner som exempelvis vatten, värme, el och transporter under en tid.

Krisinformation.se  förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga organisationer till allmänheten före, under och efter en samhällskris.

SMHI.se  Väderleksrapporter, vädervarningar, information om höga flöden, brandrisk med mera.

1177.se – På 1177 Vårdguidens webbplats finns information och tjänster för din hälsa och vård.

Telefonnummer

112  Ring alltid 112 om du eller någon annan råkar ut för en nödsituation som kräver snabb hjälp av ambulans, räddningstjänst eller polis.

113 13  Samhällets informationsnummer vid allvarliga olyckor och kriser. Hit kan du även ringa och lämna viktig information. Du kan ringa dygnet runt.

114 14  Polisens nummer vid ärenden som inte är akuta.

1177  Ring 1177 om du behöver sjukvårdsrådgivning.Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden ger dig råd och vägleder dig rätt i vården. Öppet dygnet

Kontaktperson: Pernilla Lilja Wrenman