- Startsida
- Personalsidor
- Arbetsmiljö
- Organisatorisk och social arbetsmiljö
Organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innebär tydligare krav på hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning, arbetstider och kränkande särbehandling.
Den organisatoriska arbetsmiljön
Omfattar villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar.
Den sociala arbetsmiljön
Handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
OSA-kompassen
Med OSA-kompassen kan du som chef eller skyddsombud sätta dig in Arbetsmiljöverkets föreskrifter om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. För varje paragraf i föreskrifterna finns en sida som beskriver innehållet och betydelsen av den.
Föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö beskriver vilka kunskapskrav och mål som gäller inom områdena arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.
Föreskriften är anpassad till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för OSA.
Vägledning till föreskriften
Vägledningen ger stöd till användandet av föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö.