- Startsida
- Barn och utbildning
- Modersmålsundervisning
Modersmålsundervisning
Att ge barn och elever möjlighet att utveckla alla sina språk är enligt aktuell skolforskning en framgångsfaktor för högre måluppfyllelse även inom andra ämnesområden.
Modersmålsstöd i förskolan
Förskolan har enligt skollagen och läroplanen i uppdrag att stimulera alla barns språk och identitetsutveckling. Uppdraget i förskoleklass bygger också det på att synliggöra barns språk som en integrerad del i undervisningen.
Samtliga pedagoger som verkar inom förskolan och i förskoleklass har till uppgift att arbeta språk- och identitetsstärkande. Det är förskolechef respektive rektor som leder det pedagogiska arbetet.
Modersmålsundervisning i grundskolan
Då barnet börjar årskurs ett i grundskolan kan vårdnadshavare ansöka om modersmålsundervisning. Modersmålsundervisningen har en kursplan och eleverna får betyg från årskurs sex.
Ämnet är till skillnad mot andra ämnen i grundskolan frivilligt och ligger oftast utanför den garanterade undervisningstiden. För att stimulera till språkutveckling bedrivs undervisningen företrädesvis i grupp.
Ämnet modersmål handlar om språkutveckling, men även om kultur och identitet. De förmågor som modersmålsämnet syftar till att utveckla, växer i kommunikation och samspel med andra.
Modersmålsundervisning i gymnasiet
För att eleverna ska få möjlighet att utveckla sitt språk tillsammans med andra, sker undervisningen oftast i grupp.